Luke 1: Kvinne (58) VS Staten Kina



Dragen som skapte hodebry for den uføre kunstnersken.

I første luke skal vi tilbake til sommeren 1997. En 58 år gammel keramiker fra Høssing følte seg inspirert og klar for nye utfordringer. På en venninnereise til København fikk hun idéen om å få en kinesisk drage tatovert på armen. Som nyseparert og uten fast arbeid, følte hun at en kinesisk drage ville vise hennes individualitet ovenfor omverdenen, og gjøre henne sexy, frigjort og unik. Dragen ble festet til all ettertid på kvinnens arm, men ukene etter følte hun seg ikke det spor frigjort. 

-"Den første store nedturen kom da en nær venninne fortalte meg at drager ikke eksisterer i virkeligheten. At de kun er fantasifostre konstruert av det kinesiske samfunnet for å forvirre den vestlige verden. Det hjalp heller ikke at jeg følte meg pjusk i perioder, og bestemte meg for å forlate livet som fri kunstner og ta fast jobb innen telekommunikasjon. Jeg vil gå så langt som å si at den lille kinesiske dragen ødela i hvert fall endel uker av livet mitt! Nuff said!"
Den anonyme kvinnen (58) utskrev et erstatningskrav mot Kina pålydende hundre tusen kroner, som hun egenhedig leverte til Høssings #1 kinarestaurant, China Slottet, som lovte å videreformidle kravet til den kinesiske stat. Resturanteier Noi glemte derimot å gjøre som han hadde lovet og brevet ble aldri levert. Kvinnen responderte med å ta ut nok et søksmål, denne gang mot China Slottet for løftebrudd. Tvisten ble løst ved at China Slottet tilbød kvinnen (59) 20% rabatt på kjempereker i sursøt saus. 

I dag er kvinnen en lykkelig pensjonist, stamkunde hos China Slottet, og tatoveringen, ja den har hun fått gjort om. -"På en spesialklinikk i Sidney fikk jeg gjort om tatoveringen fra å ligne en drage, til en søt hund. Hunden gir meg styrke hver forbanna dag." forteller kvinnen i dag.

Noi dret seg ut og loka brevet bak komfyren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Annonse

Annonse