Samisk Tirsdag i kommunen

Den nye tradisjonen "Samisk Tirsdag" er i gang med å befeste seg i Høssing kommunes administrasjon. Hver tirsdag kler kommunestyret og øvrige kommuneansatte seg i samiske nasjonaldrakter og gjør om foajeen i 1. etasje til oppholdsrom, eller "stall", for kommunens reinsdyr (innvandret fra Abildsø-området, red.anm.).

Men Samisk Tirsdag skaper også uforutsette problemer. Kommunens leverandør av kontorrekvisita, Høssing-POP (PENN OG PAPIR) AS, har tirsdager som faste dager for leveranse av rekvisita til kommunen, og opplever vansker med logistikken når de har kommet frem til Høssing Rådhuset. Logistikk- og salgssjef og varetransportsjåfør Bjørung Løvehjerte III letter på hjertet for Høssingposten:

- Der kommer jeg i full mundur, pakker og printerpapir på litta tralle, også kommer jeg ikke inn døra en gang, for reinsdyr sperrer veien. Og hvis, og detta er bare hvis, jeg skulle komme inn i bygget, så må jeg på med full samehabitt, ja jeg sier habitt, før jeg kan gå opp alle trappene med printerpapirpakkene og pennene og hva har du, ikke sant, og sånn kan vi ikke ha det i 2011. I lille Pottit-Norge. Visa ender som regel med at Bjørungsen må tilbake på onsdag, men da må han utsette China Slottet og Høssebank1 som vanligvis har leveranse på onsdager, og levere der på torsdager, mens torsdagsavtalen, som vi har med Hødsing Boghandel og Sykt Funny (Pub, red.anm.) må utsettes til fredag, også må Bjørungfar bruke lørdagen på å levere papirer og penner med mer til Høssing Travbane og Kirke, og så videre, og så videre.



Avbildet: Bjørung Løvehjerte III

Ordfører Hroar Stiltskin har ikke besvart Høssingpostens videreformidling av klagen, men skriver i en tekstmelding at han generelt raser mot antisamiske holdninger hos Høssing-POP.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Følgere

Annonse

Annonse